lørdag den 3. marts 2012

Hjemmefødsel - kan man det?

JA!!

Jeg valgte at føde hjemme da vi skulle have Irma. Egentlig havde jeg slet ikke tænkt at det var en mulighed og da jeg første gang hørte om det, tænkte jeg: "er det ikke kun noget for hippier?", men min kæreste og jeg valgte at tage til hjemmefødselscafé på Frederiksberg Hospital og da vi gik derfra viste vi begge at det ville være det rigtige for os.
Jeg er ikke "hippie", men jeg havde en klar idé om hvordan jeg forestillede mig veforløbet/fødslen og hvad jeg forventede mig af jordemoderen og tanken om en "almindelig" fødsel på hospital havde jeg svært ved at forene med mine ønsker.

De primære grunde til at jeg valgte hjemmefødsel var:
- Når det gik løs skulle vi bare være hjemme i de omgivelser jeg kender.
- Uanset hvor overbelastet og underbemandet de måske ville være på hospitalet ville der komme en jordemoder hjem til os hurtigt.
- Jordemoderen vil være der 100% for mig.
- Min kæreste kunne være en større del af fødslen.

Vi mødte mange spørgsmål og skepsis omkring vores valg, som: "Er det ikke farligt?"og "Hvad nu hvis...?", spørgsmål vi selvfølgelig også selv havde til at starte med, men som jordemødrene til hjemmefødselscaféen afkræftede. Det er ikke farligere at føde hjemme end på hospital!!

Jeg har på intet tidspunkt fortrudt vores valg og det var en super oplevelse at være hjemme. Dog blev jeg overført til hospitalet til sidst fordi fødslen trak ud, så Irma endte med at blive født på Riget efter 5 presseveer, men det ændre ikke på at det var god oplevelse som jeg klart vil anbefale til andre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar